Even weg geweest

We hebben al enige tijd niets van ons laten horen. Wees niet bevreesd, het gaat goed met ons. Eerlijk gezegd eigenlijk wel uitstekend. Wel zijn we inmiddels verhuisd. We huizen nu in Naples in wederom een eigen huis met zwembad. Het is een echte Amerikaanse villa. Alles gelijkvloers en groot. Ik weet dat een foto meer zegt dat duizend woorden maar toch is het schrijven van 1000 woorden sneller dan het plaatsen van een foto.

Vrijdag zijn we dus vertrokken naar Naples. Dat was een paar uur rijden en onderweg hebben we nog het Myakka State Park aangedaan. Daar hebben we een boardwalk gelopen en eigenlijk wilden we ook nog wel een andere wandeling doen maar daar hebben we vanaf gezien. We wilden niet al te laat aankomen. We rijden richting kust en zijn bang dat er meer zijn die dat doen. Achteraf viel dat nog mee en zijn file vrij aangekomen.

Zaterdag hebben we door gebracht aan de rand van het zwembad en iets er naast. Met een temperatuur van rond de 35 graden is dat de beste plek. We hebben een overdekte patio met een, voor ons begrip redelijk groot zwembad. Komt goed uit want de beide heren moeten oefenen.

’s Avonds zijn we naar Naples Pier gereden en daar de zonsondergang bekeken. De temperatuur van het zeewater deed niet onder voor ons zwembad. Geeft wel een echt vakantie gevoel zo ’s avonds laat naast of in het zwembad met een koel drankje. Binnen is het gelukkig wel koel. Althans zo voelt het aan want ik besef me dat 75 gr F 25 gr C is en eerlijk gezegd stoken we het ’s winters thuis niet zo warm.

We hebben een buiten keuken en de steaks worden perfect bereid door onze kok. De winkel is dichtbij en de keus is groot. Zo ook de koelkast en dat is prettig want er gaat aardig wat vloeistof doorheen en daarbij is het plezierig dat er een ijsklonten fabriek inzit waardoor ook buiten de drankjes koel blijven.

Ik ga nu iets schrijven wat u mogelijk niet zult geloven. Zondagmorgen hebben we de wekker gezet. Eigenlijk zaterdag avond al want hij ging de volgende ochtend om 06.15 uur af. We wilden namelijk zelf voor ons avond eten gaan zorgen. Nu had ik al geschreven dat de winkel dichtbij was dus dat ging hem niet worden. Nee, we hebben het ruime sop gekozen. We zijn gaan vissen. Ongeveer zo’n 12 mijl uit de kust, op een boot uiteraard, met 20 andere enthousiastelingen. (goede morgen wat een woord en de spellingscontrole keurt het nog goed ook). Om 07.30 uur moesten we bij de boot zijn en een kwartier later voeren we uit. Het duurde even voordat we op open zee waren maar dat gaf niet. Of eigenlijk toch wel want de huizen waar we voorbij voeren. Daar zijn geen woorden voor, dus je zult daar verder ook niets meer over lezen. Ik laat wel een foto zien. Op zee hebben we ongeveer 45 minuten gevaren voordat we voor de eerste keer konden gaan vissen. De schipper zou even voor doen hoe het moest en dat deed hij ook. Een kwestie van ingooien en ophalen. Groot was zijn en onze verbazing dat hij gelijk al een vis aan de haak had geslagen. En dan zeggen ze nog wel dat de beste stuurlui aan wal staan. Wij hebben het ook geprobeerd en dat is ons goed gelukt. Het bleef bij proberen. We hebben meer vissen gevoerd dan gevangen. Maar een aantal malen waren wij sneller of de vissen wat langzamer. Het meeste dat naar boven gehaald werd waren Red Snapper:

Rode snapper

Vissen

De rode snapper is een straalvinnige vis uit de familie van snappers, orde baarsachtigen, die voorkomt in het noordwesten, het westen en het zuidwesten van de Atlantische Oceaan.Wikipedia

We hadden besloten alles mee te nemen wat eetbaar was. Dat resulteerde in 3 rode snappers. Een paar andere vissen hebben we terug gezet. Ook zijn er door anderen nog 2 haaitjes gevangen en een andere had een kogel vis gevangen. Maar dat alles moest terug de zee in. ’s Middags was er weer een tour en er moest nog wat over blijven. Wel hadden we op eens het idee dat we wat groots aan de haak hadden geslagen. De top van de hengel boog verschrikkelijk door en de lijn was niet naar boven te krijgen. We hadden echt wat groots aan de haak geslagen. En dat was nog waar ook. We zaten nl vast op de bodem en hadden dus de hele wereld eraan hangen. Werelds, maar ook die hebben we weer terug gesmeten.

Na 2 uur vissen en 2 keer veranderen van stek moesten we terug en eerlijk gezegd het was voorbij voordat we er erg in hadden. De gevangen vis werd aan boord schoon gemaakt en gefileerd. Hadden we daar eerder wat van geleerd dan hadden we geweten dat 3 red Snappers te weinig is als avond maal. Dus 2 pizza’s moesten er nog bij en dan is het maar goed dat de winkel dichtbij is. We gaan zo aan tafel en het grote voordeel hier is dat het eten niet zo erg afkoelt. Hoe de vis gesmaakt heeft verteld ons volgend verhaal.

oma ijsselstein

Jongens wat is de tijd weer gevlogen en wat hebben jullie veel nieuwe dingen van de USA gezien. De mannen kunnen in het nieuwe schooljaar veel vertellen. Ik wens jullie nog mooie dagen. iefs uit een kil IJsselstein;